Als je als chauffeur langdurig ziek wordt, blijft je arbeidscontract gewoon bestaan en heb je recht op loondoorbetaling. De wet verplicht werkgevers minimaal 70% van je salaris door te betalen tijdens ziekte, maar veel bedrijven bieden betere regelingen via collectieve arbeidsovereenkomsten. Je baan is beschermd tijdens de ziekteperiode en je werkgever moet actief meewerken aan je herstel en terugkeer naar werk. Na twee jaar ziekte volgt een beoordeling voor eventuele WIA-uitkering.
Wat gebeurt er met je salaris als je als chauffeur langdurig ziek wordt?
Bij ziekte heb je als chauffeur recht op minimaal 70% loondoorbetaling gedurende twee jaar. De meeste werkgevers hanteren echter gunstigere regelingen via de cao of het arbeidscontract. Vaak krijg je in het eerste ziektejaar 100% van je salaris doorbetaald en in het tweede jaar 70%. Dit geldt ook wanneer je door een ongeval of andere medische redenen niet meer kunt rijden.
De exacte regeling hangt af van de cao die van toepassing is op jouw functie. In de afvalbranche bestaan verschillende cao’s met specifieke afspraken over loondoorbetaling bij ziekte. Bij ons gelden heldere afspraken die vaak ruimer zijn dan het wettelijk minimum, waardoor chauffeurs financiële zekerheid hebben tijdens hun herstelperiode.
Tijdens de twee jaar dat je ziek bent, blijft je werkgever verplicht om je salaris door te betalen volgens de geldende regeling. Deze periode begint op de eerste ziektedag en loopt door totdat je volledig hersteld bent of tot maximaal 104 weken. Na deze periode kan er een beoordeling volgen voor de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (WIA).
Het is belangrijk om te weten dat je vakantiedagen gewoon blijven opbouwen tijdens ziekte. Ook andere secundaire arbeidsvoorwaarden zoals pensioenopbouw blijven doorlopen. Je werkgever mag je salaris niet zomaar verlagen of stopzetten zolang je ziek bent, tenzij er sprake is van ernstige plichtsverzuimen zoals het niet meewerken aan herstel.
Welke rechten en plichten heb je als chauffeur tijdens ziekte?
Als zieke chauffeur heb je recht op behoud van je baan en passende begeleiding, maar je hebt ook verplichtingen. Je moet je ziekmelding direct doorgeven aan je werkgever, meewerken aan het herstelproces en beschikbaar zijn voor contact met de bedrijfsarts. Tegelijkertijd moet je werkgever passend werk aanbieden binnen je mogelijkheden en een re-integratieplan opstellen.
Je belangrijkste plichten tijdens ziekte zijn het volgen van medisch advies, meewerken aan afspraken met de bedrijfsarts en je houden aan afgesproken hersteltijden. Je moet bereikbaar zijn tijdens kantooruren en meewerken aan re-integratie-inspanningen. Dit betekent niet dat je verplicht bent om werk te doen dat je gezondheid schaadt, maar wel dat je open moet staan voor alternatieve taken die passen bij je beperkingen.
Je werkgever heeft de plicht om binnen zes weken een probleemanalyse te maken en een plan van aanpak op te stellen. Dit re-integratieplan moet concrete stappen bevatten om je terug te laten keren naar werk, eventueel in een aangepaste functie. Als chauffeur kan dit betekenen dat er gekeken wordt naar andere werkzaamheden binnen het bedrijf als rijden tijdelijk of blijvend niet mogelijk is.
Je mag tijdens ziekte geen activiteiten ondernemen die je herstel belemmeren. Dit betekent niet dat je de hele dag thuis moet blijven, maar wel dat je geen dingen doet die in strijd zijn met je ziekte. Een wandeling maken kan juist helpen bij herstel, maar een zware verbouwing uitvoeren niet. Bij twijfel is het verstandig om dit af te stemmen met de bedrijfsarts.
Belangrijk is dat je beschermd bent tegen ontslag tijdens de eerste twee jaar ziekte. Je werkgever mag je niet ontslaan vanwege je ziekte, tenzij er andere dringende redenen zijn die niets met je gezondheid te maken hebben. Deze ontslagbescherming geeft je de rust om te focussen op herstel zonder je zorgen te maken over je baan.
Hoe werkt het re-integratietraject voor chauffeurs die niet kunnen rijden?
Het re-integratietraject begint met een beoordeling door de bedrijfsarts die vaststelt wat je nog wel kunt doen. Op basis hiervan wordt samen met je werkgever gezocht naar passend werk binnen je mogelijkheden. Dit kan variëren van aangepast rijwerk tot compleet andere taken binnen het bedrijf. Het doel is om zo snel als verantwoord is weer aan het werk te gaan, eventueel met een opbouw in uren.
Als je als chauffeur niet meer kunt rijden door bijvoorbeeld rugklachten, hoofdletsel of andere beperkingen, wordt er gekeken naar alternatieve functies. Bij een organisatie met meer dan 40 locaties en diverse activiteiten zijn er vaak verschillende mogelijkheden. Denk aan administratieve taken, werkvoorbereiding, planning, ondersteuning op de weegbrug of lichte werkzaamheden op sorteerlocaties.
De bedrijfsarts speelt een centrale rol in dit proces. Hij of zij beoordeelt regelmatig je belastbaarheid en adviseert over welke werkzaamheden mogelijk zijn. Dit gebeurt niet eenmalig, maar is een doorlopend proces waarbij je herstel wordt gevolgt. De arbeidsdeskundige van het UWV kan ook betrokken worden om te beoordelen of de re-integratie-inspanningen voldoende zijn.
Een gefaseerde terugkeer is vaak het meest effectief. Je begint bijvoorbeeld met een paar uur per dag in een aangepaste functie en bouwt dit langzaam op. Dit geeft je lichaam de tijd om te wennen en voorkomt terugval. Je werkgever is verplicht om deze opbouw mogelijk te maken en passende aanpassingen te doen aan de werkplek of werktijden.
Bij ons kijken we breed naar de mogelijkheden die iemand heeft. Met activiteiten in inzameling, recycling, energie en infrarealisatie zijn er vaak creatieve oplossingen te vinden. Een chauffeur met technische interesse kan bijvoorbeeld betrokken worden bij onderhoudswerkzaamheden, terwijl iemand met organisatietalent misschien geschikt is voor planningswerkzaamheden. Het gaat erom dat we samen zoeken naar een functie die past bij je capaciteiten en interesses.
Wat gebeurt er met je contract als je na twee jaar nog arbeidsongeschikt bent?
Na twee jaar ziekte eindigt de loondoorbetalingsverplichting van je werkgever en volgt er een beoordeling door het UWV voor een eventuele WIA-uitkering. Je arbeidscontract blijft gewoon bestaan, tenzij er andere redenen zijn voor beëindiging. Het UWV beoordeelt hoeveel je nog kunt verdienen met je resterende arbeidsvermogen en bepaalt op basis daarvan of je recht hebt op een volledige of gedeeltelijke arbeidsongeschiktheidsuitkering.
Er zijn verschillende scenario’s mogelijk na de WIA-keuring. Bij volledige arbeidsongeschiktheid (minder dan 20% arbeidsvermogen) krijg je een IVA-uitkering. Bij gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid (35-80% verlies van verdiencapaciteit) kom je in aanmerking voor een WGA-uitkering. Als je arbeidsverlies minder dan 35% is, heb je geen recht op een WIA-uitkering maar wordt verwacht dat je met je restcapaciteit aan het werk gaat.
Je werkgever mag het dienstverband na twee jaar ziekte beëindigen, maar dit gebeurt niet automatisch. Veel werkgevers kiezen ervoor om het contract voort te zetten, vooral als er perspectief is op gedeeltelijke werkhervatting. Als het contract wel wordt beëindigd, gebeurt dit via de normale ontslagprocedure met inachtneming van de opzegtermijn en eventuele transitievergoeding.
Voor chauffeurs die na twee jaar nog steeds niet kunnen rijden maar wel andere werkzaamheden kunnen doen, zijn er vaak mogelijkheden om in een aangepaste functie te blijven werken. Dit kan op basis van het bestaande contract of via een nieuw contract voor een andere functie. De combinatie van werken en een gedeeltelijke WIA-uitkering is voor veel mensen een goede oplossing.
Wij vinden het belangrijk om medewerkers die door ziekte of een ongeval niet meer kunnen rijden toch perspectief te bieden. Met onze diverse activiteiten en ruim 40 locaties zijn er vaak mogelijkheden om mensen in een andere rol te laten doorgroeien. Bekijk onze werkgeversinformatie voor meer informatie over hoe wij omgaan met arbeidsomstandigheden en begeleiding van medewerkers.
Voor chauffeurs die op zoek zijn naar een werkgever die investeert in duurzame inzetbaarheid en goede begeleiding bij gezondheidsuitdagingen, bieden wij verschillende mogelijkheden. Ontdek onze actuele chauffeur vacatures en lees meer over de ontwikkelingsmogelijkheden en secundaire arbeidsvoorwaarden die wij bieden om je carrière te ondersteunen, ook als de omstandigheden veranderen.
Veelgestelde vragen
Kan mijn werkgever mij verplichten om tijdens ziekte naar de bedrijfsarts te gaan?
Ja, je bent verplicht om mee te werken aan afspraken met de bedrijfsarts. Dit is onderdeel van je re-integratieverplichtingen. Weigeren zonder geldige reden kan leiden tot korting op je loon. De bedrijfsarts beoordeelt objectief je belastbaarheid en adviseert over passend werk, wat in jouw belang is voor een goede terugkeer.
Wat als ik het niet eens ben met het re-integratieplan van mijn werkgever?
Je hebt het recht om bezwaar te maken tegen het re-integratieplan. Bespreek eerst je zorgen met je werkgever en de bedrijfsarts om tot een aanpassing te komen. Als dit niet lukt, kun je een second opinion aanvragen bij een andere arbeiddeskundige of bedrijfsarts. Ook kun je contact opnemen met het UWV of je vakbond voor ondersteuning.
Mag ik tijdens mijn ziekteperiode als chauffeur bijklussen of vrijwilligerswerk doen?
Dit hangt af van de aard van de werkzaamheden en je ziekte. Activiteiten die je herstel niet belemmeren en zijn afgestemd met de bedrijfsarts kunnen toegestaan zijn. Betaald bijwerk bij een andere werkgever is echter problematisch en kan leiden tot stopzetting van loondoorbetaling. Bespreek dit altijd vooraf met je werkgever en bedrijfsarts om problemen te voorkomen.
Hoe zit het met mijn chauffeursdiploma en certificaten als ik langdurig niet rijd?
Je chauffeursdiploma en code 95 blijven geldig, maar je code 95 moet wel elke vijf jaar verlengd worden door nascholing. Ook tijdens ziekte blijft deze verplichting bestaan als je van plan bent om later weer te rijden. Overleg met je werkgever of nascholing mogelijk is tijdens je herstelperiode of re-integratietraject, zodat je rijbevoegdheid actueel blijft voor een eventuele terugkeer.
Wat gebeurt er als ik tijdens mijn ziekte een verslechtering krijg of een nieuwe aandoening ontwikkel?
Een nieuwe of verergerde aandoening tijdens de lopende twee jaar ziekte valt onder dezelfde ziekteperiode en start geen nieuwe termijn. De loondoorbetalingsverplichting loopt gewoon door tot maximaal 104 weken vanaf de eerste ziektedag. Meld elke wijziging in je gezondheidstoestand direct aan je werkgever en bedrijfsarts, zodat het re-integratieplan kan worden aangepast.
Kan ik ontslagen worden als mijn werkgever vindt dat ik te weinig meewerk aan mijn herstel?
Ontslag tijdens ziekte is zeer beperkt mogelijk, maar ernstig plichtsverzuim kan een grond zijn. Dit moet dan wel aantoonbaar zijn, zoals herhaaldelijk niet verschijnen bij de bedrijfsarts, weigeren van passend werk, of activiteiten die herstel belemmeren. Je werkgever moet je eerst waarschuwen en de kans geven om je gedrag te verbeteren. Bij twijfel kun je juridisch advies inwinnen bij je vakbond of een arbeidsrechtadvocaat.
Hoe bereid ik me voor op de WIA-keuring na twee jaar ziekte?
Zorg dat je alle medische documentatie compleet hebt en houd een overzicht bij van je beperkingen en wat je nog wel kunt. Vul het WIA-aanvraagformulier zorgvuldig in met concrete voorbeelden van je dagelijkse functioneren. Je kunt je laten bijstaan door een belangenbehartiger of casemanager. Begin tijdig met de aanvraag (drie tot vier maanden voor het einde van de twee jaar) om een soepele overgang te garanderen.